
Pan Grajek pomimo tego, że jest prosty i intuicyjny w obsłudze posiada spore możliwości. Urządzenie poza podstawową funkcjonalnością ma opcje nieco bardziej zaawansowane, dla rodzica, tak żeby małe dziecko niekoniecznie było w stanie je włączyć. Każdy z przycisków dostarcza kilku funkcji. Wgrywanie nowych piosenek jest bardzo proste, ale wymaga odrobiny skupienia. Przypomina kopiowanie muzyki na odtwarzacz mp3.
Funkcje i sterowanie

- Włączanie – przytrzymaj nosek ➌, aż oczy zaczną się rozświetlać.
- Wyłączanie – przytrzymaj nosek ➌.
- Głośność – ciszej: naciśnij lub przytrzymaj przycisk ➊; głośniej: naciśnij lub przytrzymaj przycisk ➋.
- Odtwarzanie utworu – przyłóż kartę do uśmiechu Pana Grajka ➍.
- Następny utwór – naciśnij raz nosek.
- Pauza – naciśnij szybko dwa razy nosek.
- Zmiana trybu Bluetooth/karta pamięci – przytrzymaj boczne przyciski ➊ i ➋, oczy rozświetlą się na kolor błękitny.
- WiFi – w celu włączenia/wyłączenia przytrzymaj wszystkie przyciski.
Pan Grajek po włączeniu ustawiony jest w tryb odtwarzacza karty pamięci. WiFi oraz Bluetooth są wyłączone. Jest to jego podstawowa konfiguracja.
Kolory oczu
- Różowy oddech (płynna zmiana natężenia światła) – muzyka jest wstrzymana, tryb karty SD, WiFi wyłączone.
- Żółty oddech – muzyka jest wstrzymana, tryb karty SD, WiFi jest włączone.
- Niebieski oddech – muzyka jest wstrzymana, tryb Bluetooth.
- Tęcza – muzyka jest odtwarzana .
- Pomarańczowy oddech – wgrywanie utworów.
Przed pierwszym użyciem
Karta pamięci
Karta pamięci jest wstępnie przygotowana i umieszczona w Panu Grajku. Z uwagi na bezpieczeństwo sposób jej wyciągania został utrudniony, wkłada się ją metodą na tzw. “klik”. Na karcie pamięci umieszczony jest folder systemowy adv/ z komunikatami głosowymi Pana Grajka. Nie usuwaj go, ani nie kopiuj tam żadnych plików! Nie formatuj karty, a piosenki usuwaj z niej permanentnie (Shift + Del). Grajek może przestać prawidłowo działać po usunięciu folderu adv/. Nie ma potrzeby wyciągania karty pamięci z Pana Grajka.
Jeśli przypadkowo usuniesz folder adv/ to możesz go ponownie pobrać. >> LINK <<
Wgrywanie utworów
Włączonego Grajka podłącz do komputera za pomocą dostarczonego kabla USB typ A-A, po chwili zostanie on wykryty jako dysk, a jego oczy zaczną “oddychać” w kolorze pomarańczowym. Kopiujemy pliki mp3 bezpośrednio na kartę pamięci, nie umieszczamy ich w folderach. Nie ma wymagań co do nazw plików.
Zachęcamy do korzystania z naszej aplikacji do ściągania piosenek z YouTube – Aplikacja
Pamiętaj, aby nie wgrywać na nowego Grajka komunikatów głosowych dostępnych w tamtej aplikacji, są one przeznaczone dla starszej wersji Pana Grajka.
Nie ma potrzeby formatowania karty przed kopiowaniem utworów!
Programowanie kart - pojedyncze utwory
- Trzymaj jednocześnie przycisk ➊ i nosek do momentu, gdy Grajek powie, że uruchomił programowanie kart. (ok.3 sek.)
- Przykładaj karty pojedynczo, jedna po drugiej, zgodnie z kolejnością utworów na karcie pamięci, która była wyświetlona na komputerze
Zwróć uwagę czy nie masz aktywnego niestandardowego sortownia plików na komputerze podczas wyświetlania ich w folderze.
Oczy zielone – karta zaprogramowana poprawnie.
Oczy czerwone – coś poszło nie tak, ponownie przyłóż kartę. - Po zaprogramowaniu wszystkich kart przytrzymaj nosek, aż Grajek się wyłączy.
Playlisty
Tworzenie playlist
Na karcie pamięci Grajka utwórz folder o nazwie P01 i umieść w nim utwory. Będzie to playlista nr 1. Dla playlisty nr 2 stwórz folder P02 itd.. Można utworzyć 10 playlist (foldery od P01 do P10).
Programowanie kart - playlisty
- Trzymaj jednocześnie przycisk ➋ i nosek do momentu, gdy Grajek powie, że uruchomił programowanie playlist (ok.3 sek.)
- Przykładaj karty pojedynczo, jedna po drugiej. Jedna karta to jedna playlista. Zaprogramuj tyle kart ile jest utworzonych playlist. Programowanie zaczyna się od playlisty P01.
Oczy zielone -karta zaprogramowana poprawnie.
Oczy czerwone – coś poszło nie tak, ponownie przyłóż kartę. - Po zaprogramowaniu wszystkich kart przytrzymaj nosek, aż Grajek się wyłączy.
Karta z zaprogramowaną playlistą zacznie odtwarzać cały folder, nie konkretną pojedynczą piosenkę.
Konfiguracja WiFi
Przy pierwszym uruchomieniu WiFi Pan Grajek aktywuje konfigurator. Należy w telefonie połączyć się z siecią WiFi .::PAN GRAJEK::. i w przeglądarce przejść do adresu 192.168.4.1
(prawdopodobnie automatycznie zostaniemy przeniesieni pod ten adres). Po załadowaniu się strony należy wprowadzić dane swojej domowej sieci WiFi. Po zapisaniu Grajek się wyłączy. Sieć WiFi jest skonfigurowana. W razie niepowodzenia należy powtórzyć ten proces.
Konfigurator sieci jest aktywny 3 minuty, w tym czasie Grajek nie będzie reagował na przyciski. Aby wyjść z konfiguratora bez ukończenia procesu dodawania sieci WiFi należy poczekać 3 minuty, Grajek sam się wyłączy.
Jeżeli sieć WiFi jest już skonfigurowana, ale Pan Grajek nie będzie w stanie połączyć się z tą siecią (ok 15 sekund), to ponownie aktywuje konfigurator.



Sterowanie przez wifi
Pan Grajek domyślnie uruchamia się z wyłączonym WiFi, głownie po to, aby wydłużyć czas pracy na baterii. W celu włączenia WiFi przytrzymaj wszystkie przyciski ➊➋➌ do momentu pojawienia się żółtego “oddechu”.
Uruchom przeglądarkę www na dowolnym urządzeniu, które jest połączone z tą samą siecią WiFi co Pan Grajek. Przejdź pod adres (w zależności od urządzenia):
- pangrajek.local/ – Windows, Iphone, Linux
- pangrajek./ – Android
Nie ma możliwości automatycznego włączania WiFi, ponowne uruchomienie Pana Grajka będzie z wyłączonym WiFi.

Głośnik Bluetooth
Pan Grajek może działać jak typowy głośnik Bluetooth. Urządzenie po uruchomieniu jest w trybie odtwarzacza karty pamięci, a jego oczy w trybie pauzy rozjaśniają się na różowo.
Należy przełączyć go w tryb bluetooth przytrzymując oba boczne przyciski ➊ i ➋ do momentu pojawienia się błękitnego “oddechu” oznaczającego zmianę trybu. Teraz różowy oddech (karta pamięci) zamieni się w niebieski oddech. Jeśli tak się nie stało należy spróbować jeszcze raz przełączyć go w tryb bluetooth.
Ważne, aby zapamiętać, w trybie pauzy:
- Różowy oddech – tryb karty pamięci.
- Niebieski oddech – tryb Bluetooth.
Funkcja dzwonienia
Programowanie karty telefonicznej
- Wejdź w tryb programowania kart muzycznych (przycisk ➊ + nosek) i naciśnij raz nosek. Usłyszysz komunikat, że jesteś w trybie programowania karty telefonicznej.
- Przyłóż kartę.
- Gotowe! Można wyłączyć Grajka.
Wykonanie połączenia
Aby nawiązać połączenie telefoniczne wystarczy przyłożyć kartę telefoniczną do Grajka. Urządzenie przełączy się w tryb Bluetooth, spróbuje połączyć się z telefonem i wykonać połączenie.
Pewne rzeczy muszą być wcześniej spełnione:
- Telefon musi być podłączony przez Bluetooth do Pana Grajka.
- Grajek musi mieć skonfigurowany nr telefonu pod który ma zadzwonić. Można to zrobić przez aplikację WiFi.
Aktualizacja Oprogramowania
Oprogramowanie cały czas jest dynamicznie rozwijane, dodawane są nowe funkcje, a znalezione błędy naprawiane. Dajemy użytkownikowi wybór czy chce dokonać takiej aktualizacji.
Zachęcamy do włączenia automatycznych aktualizacji w aplikacji WiFi, wtedy każde włączenie WiFi będzie sprawdzać czy jest dostępna nowa wersja oprogramowania. Jeśli tak to automatycznie ją pobierze i zainstaluje. Cały proces może potrwać ok minuty, w tym czasie Grajek będzie migał oczami na pomarańczowo w lekko chaotycznym rytmie 🙂
Rozwiązywanie problemów
W przypadku napotkania problemów z urządzeniem zachęcamy do kontaktowania się z nami przez napisanie wiadomości na profilu Facebooka Pana Grajka.
Poniżej znajdziesz rozwiązania najczęstszych problemów.
Podczas włączania Pana Grajka słyszę “nie wykryłem utworów w folderze głównym”.
Na karcie pamięci w głównym folderze nie znajdują się żadne pliki mp3. Należy je skopiować na Pana Grajka.
Pan Grajek nie jest wykrywany przez komputer.
Najpierw włącz Grajka, dopiero po tym podłącz go do komputera. Wyłączony Grajek nie zostanie wykryty przez komputer.
Grajek nie wydaje komunikatów głosowych.
Sprawdź czy na karcie pamięci znajduje się folder adv/ oraz czy nie jest on pusty.
Nieprawidłowe przypisanie utworów do kart.
Podczas programowania kart zbliżeniowych ułóż je w takiej kolejności w jakiej są wyświetlone na komputerze. Upewnij się, że nie jest aktywne niestandardowe sortowanie plików. Po skopiowaniu piosenek na Pana Grajka zaprogramuj karty ponownie.
Grajek nie ładuje się.
Sprawdź inną ładowarkę oraz kabel USB.
Nie działa funkcja dzwonienia.
Sprawdź czy:
- Grajek jest podłączony do telefonu przez Bluetooth.
- Zapisany nr telefonu jest poprawny.
- Została zaprogramowana karta telefoniczna.
Nie działa funkcja głośnika Bluetooth.
Przytrzymaj oba boczne przycisk ➊ i ➋. Kolor oczu powinien zmienić się na “niebieski oddech”, jeśli tak się nie stanie to ponownie przytrzymaj oba przyciski.
Po przyłożeniu karty, oczy szybko migają na błękitny kolor i nie włącza się piosenka.
Pan Grajek jest w trybie Bluetooth, odtwarzanie muzyki z karty pamięci jest zablokowane. Przełącz Grajka w tryb karty pamięci przytrzymując oba boczne przyciski ➊ i ➋ – “różowy oddech”
Grajek nie wydaje żadnych dźwięków.
Sprawdź czy przełącznik od słuchawek jest w prawidłowej pozycji. Sprawdź czy Grajek nie jest całkowicie ściszony.
Czy muszę mieć karty specjalne?
Nie, one tylko rozszerzają funkcjonalność Pana Grajka.
Czy można przeprogramować już raz zaprogramowaną kartę zbliżeniową?
Tak! Karty zbliżeniowe możemy dowolnie przeprogramowywać na inne utwory dowolną ilość razy.
Czy dana piosenka jest wgrywana na kartę zbliżeniową?
Nie, do kart zbliżeniowych przypisane są jedynie numery utworów, które aktywują konkretną piosenkę. Wszystkie piosenki znajdują się tylko i wyłącznie na karcie pamięci.